Publikowane artykuły mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Dowiedz się więcej...
W idealnym scenariuszu życia dziecko bez problemów radzi sobie z obowiązkami szkolnymi. Jednak coraz więcej uczniów ma trudności ze stresującymi sytuacjami w szkole. Mogą wykazywać niepokojące oznaki wyczerpania fizycznego i emocjonalnego. Takich objawów nie wolno ignorować. Zobacz, jak pomóc dziecku ze stresem szkolnym.
Czy wiesz, że nawet 73 proc. dzieci cierpi na spadek samooceny i odczuwa stres w szkole? Badania sugerują, że można nawet mówić o tzw. wypaleniu uczniowskim1. Stres szkolny to reakcja organizmu na czynniki stresogenne występujące w przestrzeni edukacyjnej i bezpośrednio wpływające na wyniki uczniów2.
Częstym źródłem stresu jest sama szkoła, panujący w niej hałas i zatłoczenie. Innym razem dziecko nie radzi sobie z wymaganiami stawianymi mu w danej sytuacji szkolnej. Odczuwa, że przekraczają one jego możliwości. Co więcej, stres szkolny może dotyczyć nie tylko relacji uczeń-nauczyciel lub uczeń-rodzic, ale także interakcji z rówieśnikami2.
Do czynników odpowiedzialnych za wywołanie stresu szkolnego, należą m.in. nadmierna odpowiedzialność oraz duże obciążenie nauką. Dochodzą też napięte grafiki, zajęcia dodatkowe, surowe oceny nauczycieli, presja rodziców, a do tego rywalizacja, strach przed porażką lub nieosiągnięciem wyznaczonych celów. To wszystko mocno obciąża młodego człowieka 2,3.
Źródłem stresu szkolnego mogą być trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami i kolegami z klasy2. W takim przypadku dzieci boją się i unikają interakcji z innymi, by nie stać się ofiarą wyśmiania lub odrzucenia. Stres związany z relacjami na gruncie szkolnym może również wynikać ze strachem przed brakiem akceptacji w grupie rówieśniczej. Takie emocje towarzyszą głównie dzieciom, które zmieniają szkołę lub klasę i mają trudności z odnalezieniem się w nowym środowisku.
Oznaki napięcia mogą zauważyć nauczyciele i osoby z otoczenia ucznia, który odczuwa stres szkolny. Objawy pojawiają się zarówno na poziomie fizjologicznym i emocjonalnym, jak i poznawczym oraz behawioralnym2.
Do oznak stresu u dzieci w wieku szkolnym należą m.in.2,3
Gdy objawy stresu szkolnego przyjmują formę lęku, nie przemijają, a wręcz zakłócają funkcjonowanie dziecka, to może być fobia szkolna. Jest to szczególna forma stresu, której cechą charakterystyczną jest strach nieadekwatny do sytuacji, która go wyzwala.
Fobia szkolna jest zaburzeniem emocjonalnym i lękowym. Objawia się poprzez odmowę chodzenia do szkoły, wyolbrzymianie objawów w stosunku do sytuacji oraz cierpienie emocjonalne lub fizyczne4. W takich sytuacjach niezbędna jest konsultacja z psychologiem.
Chcesz dowiedzieć się, jak poradzić sobie ze stresem w szkole, by pomóc dziecku? Pamiętaj, że bardzo ważna jest postawa rodziców i to, jakie wsparcie oferują.
Wyzwania stawiane małoletnim we współczesnym świecie oraz presja skierowana na sukces i niebywałe osiągnięcia, osłabiają ich czuły układ nerwowy. Naturalnym rozwiązaniem, które dodatkowo wesprze dziecko w radzeniu sobie z napięciem spowodowanym szkołą, są witaminy i składniki roślinne o łagodnym działaniu. Do znanych i stosowanych od lat roślin o właściwościach odprężających należą m.in. melisa i szyszki chmielu5. Dlatego w stanach zwiększonego napięcia nerwowego lub w okresie przeżywania trudnych emocji, można podać dziecku suplement diety, którego składniki wspierają układ nerwowy.
Niezależnie od tego, czy stres dziecka w wieku szkolnym jest chwilowy, czy długotrwały, nie należy go ignorować. Jeśli pomimo zastosowanych technik radzenia sobie napięcie nie mija, konieczna jest konsultacja ze specjalistą.
Źródła:
1. Szczepaniak W., Stres szkolny – niedostrzegane cierpienie dzieci, Zdrowie PAP, 2019 (witryna internetowa: https://zdrowie.pap.pl/rodzice/stres-szkolny-niedostrzegane-cierpienie-dzieci, dostęp: 19.02.2025).
2. Półtorak M., Stres szkolny – skala problemu i jego symptomatologia w postrzeganiu uczniów. Doniesienia z badań, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 2, 2018, s. 47–58.
3. Talik E., Król K., Lęk szkolny a strategie radzenia sobie ze stresem u dzieci. Moderująca rola uogólnionego poczucia własnej skuteczności, Psychologia Rozwojowa, 2014, tom 19, nr 3, s. 85–99.
4. Mądry-Kupiec M., Wieloaspektowość fobii szkolnej na przykładzie studium przypadku Mateusza, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 9, 2020, s. 31–40.
5. Dobros N., Zioła o działaniu uspokajającym i przeciwdepresyjnym, Postępy Fitoterapii, 2017; 18(3): 215-222.
Dyplom mgr psychologii (specjalność psychologia kliniczno-sądowa) uzyskała po pięcioletnich studiach na Krakowskiej Akademii imienia A. Frycza Modrzewskiego w Krakowie. Autorka ukończyła również studia podyplomowe „Pedagogika ogólna” oraz liczne kursy i szkolenia (m.in. z bajkoterapii, psychodietetyki, a także z profilowania kryminalnego sprawców przestępstw). Ma doświadczenie w pracy w poradni psychologiczno-pedagogicznej, szkole oraz w świadczeniu usług pomocy psychologicznej.
Zobacz wszystkie wpisy autora
Artykuły zamieszczone na blogu apteki internetowej Olmed nie stanowią porady medycznej,
ani opinii farmaceuty, lekarza lub dietetyka dostosowanej do indywidualnej sytuacji
pacjenta. Udostępnione informacje stanowią jedynie generalne zalecenia, które nie mogą
stanowić wyłącznej podstawy do stosowania określonej terapii, zmiany nawyków, dawkowania
produktów leczniczych, itp. Przed podjęciem jakichkolwiek działań mających wpływ na
życie, zdrowie lub samopoczucie należy skontaktować się z lekarzem lub innym
specjalistą, w celu otrzymania zindywidualizowanej porady.
Nigdy nie lecz się sam, korzystaj z opieki medycznej swojego lekarza i w przypadku
objawów choroby lub pogorszenia się Twojego stanu zdrowia skontaktuj się ze
specjalistą.
Właściciel serwisu aptekaolmed.pl nie ponosi odpowiedzialności związanej z
wykorzystaniem informacji zawartych w publikowanych za pośrednictwem Serwisu
artykułach.