Jak wzmocnić organizm na jesień/zimę? Jakie preparaty stosować?

Arykuł banner - Jak wzmocnić organizm na jesień/zimę? Jakie preparaty stosować?

Publikowane artykuły mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Dowiedz się więcej...

Zimą oraz jesienią, kiedy pogoda jest kapryśna i wiele osób w naszym otoczeniu choruje, warto zastanowić się jak wzmocnić osłabiony organizm, aby zmniejszyć ryzyko przeziębienia i wystąpienia infekcji. Co na wzmocnienie organizmu? Jakie suplementy diety na jesień? Rozwiniemy ten temat w poniższym artykule.

Jak wzmocnić odporność na jesień i zimę? Co zrobić by nie chorować?

Styl życia jest ściśle związany z odpornością naszego organizmu. Często sami ją osłabiamy poprzez złą dietę, nadużywanie alkoholu, palenie tytoniu a także częste leczenie antybiotykami. Wszechobecny stres, napięcia emocjonalne i życie w wiecznym biegu tylko pogarszają sytuację. W trosce o swoje zdrowie, warto dokonać kilku zmian, które zaprocentują w przyszłości. Jak wzmocnić organizm na jesień? Nasze domowe sposoby na wzmocnienie to codzienna dawka ruchu, równomierne rozłożenie posiłków w ciągu dnia i zrezygnowanie z nałogów. Prawidłowa dieta, która poprawi kondycję naszego organizmu powinna być bogata w warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe i zdrowe tłuszcze. Nie powinno się spożywać zbyt dużych ilości mięsa, szczególnie wołowiny i wieprzowiny. W naszym tygodniowym jadłospisie powinny figurować przynajmniej 2 razy w tygodniu ryby, szczególnie tłuste ryby morskie, bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 o działaniu prozdrowotnym. Jako uzupełnienie zdrowego stylu życia, bardzo korzystnie na poprawę odporności wpływają preparaty naturalne w postaci suplementów diety.

Suplementy diety na jesień

Poza zdrowym odżywianiem, warto wspomóc swój organizm suplementami stymulującymi układ odpornościowy, w okresie wrzesień-grudzień wielu pacjentów wyszukuje w internecie suplementy diety na odporność lub na wzmocnienie organizmu. Nie wszystkie suplementy i preparaty są warte naszej uwagi. Co w takim razie brać na odporność i jakich substancji szukać w suplementach diety by były one faktycznie pomocne?

  • Produkty pochodzenia pszczelego takie jak miód, pyłek pszczeli, pierzga, propolis sprawdzają się rewelacyjnie. Poza wspomaganiem odporności, są źródłem witamin, mikroelementów i innych związków biologicznie czynnych.
  • Kwasy tłuszczowe omega-3 znane są ze swoich właściwości przeciwzapalnych. Dostarczane w odpowiednich ilościach zapewniają większą odporność na infekcje, wspomagają pracę serca i mózgu.  Mają również pozytywny wpływ na florę jelitową, uzupełniając tym samym działanie probiotyków. Ponadto, poprawiają profil lipidowy, obniżając stężenie cholesterolu LDL i triglicerydów.
  • Witamina D ma wiele funkcji w naszym organizmie, w tym wpływa na gospodarkę wapnia i fosforu oraz wspomaga system immunologiczny. Jej niedobór związany jest z licznymi chorobami infekcyjnymi, nowotworowymi czy autoimmunologicznymi. Warto ją przyjmować regularnie, aby zachować zdrowe kości i wzmocnić odporność.
  • Witamina C wpływa na funkcjonowanie układu immunologicznego, ma właściwości antyoksydacyjne, wspomaga syntezę kolagenu oraz zwiększa wydzielanie przeciwzapalnego interferonu. Badania kliniczne wskazują na występowanie zwiększonego zapotrzebowania na witaminę C w chorobach infekcyjnych oraz nowotworowych. Jej źródłem są warzywa i owoce, w szczególności świeże. Na rynku dostępnych jest wiele suplementów diety z witaminami C, D i kwasami tłuszczowymi omega-3, ważne jest by pacjent przyjmując dawkę suplementu nie korzystał z wielu różnych preparatów o podobnym składzie.
  • Udokumentowano, że odpowiednio dobrane probiotyki, prebiotyki, czy ich kombinacja wywiera silny wpływ na układ odpornościowy. Probiotyki, poza hamowaniem wzrostu niektórych drobnoustrojów patogennych, wytwarzają składniki pokarmowe, regulują czynność jelit, eliminują substancje toksyczne z organizmu, zwiększają tolerancję na laktozę. Znajdują także zastosowanie we wspomaganiu leczenia biegunek i zaparć, hipercholesterolemii czy zakażenia Helicobacter pylori. Według niektórych badań, probiotyki i prebiotyki wykazują działanie przeciwnowotworowe.
  • Spirulina znana jest z wysokiej zawartości białka i właściwości leczniczych. Według badań, bioaktywne peptydy w niej zawarte mają właściwości przeciwbakteryjne, immunomodulujące, przeciwbakteryjne i przeciwnowotworowe .Jest skarbnicą substancji odżywczych – aminokwasów, minerałów, niezbędnych kwasów tłuszczowych i witamin. Ze względu na swoją aktywność antyoksydacyjną, hamuje utlenianie lipidów i zapobiega uszkodzeniom DNA.
  • Żeń-szeń (Panax Ginseng) stosowany był w medycynie chińskiej od wieków. Wpływa na odpowiedź immunologiczną, poprawiając skuteczność takich komórek układu odpornościowego jak limfocyty T i komórki NK. Ponadto zwiększa wydzielanie różnych substancji biorących udział w reakcji odpornościowej, w tym immunoglobulin i interleukin. Ponadto, może poprawiać metabolizm glukozy. Podobnie działa na organizm jeżówka purpurowa
  • Jeżówka purpurowa (Echinacea Purpurea) jest ziołem wartym uwagi. Poza aktywnością immunomodulującą, zawiera kwas chlorogenowy o wielu korzystnych działaniach zdrowotnych.

Podsumowując – jak wzmocnić organizm na jesień? Prowadząc zdrowy styl życia oraz stosując odpowiednie naturalne preparaty wspomagające naszą odporność na okres jesienno-ziomowy.  

Piśmiennictwo

  1. Bufalo, Michelle Cristiane, et al. "The immunomodulatory effect of propolis on receptors expression, cytokine production and fungicidal activity of human monocytes." Journal of Pharmacy and Pharmacology 66.10 (2014): 1497-1504.
  2. Israili, Zafar H. "Antimicrobial properties of honey." American journal of therapeutics 21.4 (2014): 304-323.
  3. Gutiérrez, Saray, Sara L. Svahn, and Maria E. Johansson. "Effects of omega-3 fatty acids on immune cells." International journal of molecular sciences 20.20 (2019): 5028.
  4. Costantini, Lara, et al. "Impact of omega-3 fatty acids on the gut microbiota." International journal of molecular sciences 18.12 (2017): 2645.
  5. Calder, Philip C. "Very long chain omega‐3 (n‐3) fatty acids and human health." European journal of lipid science and technology 116.10 (2014): 1280-1300.
  6. Myszka, Marta, and Marian Klinger. "Immunomodulacyjne działanie witaminy D." Advances in Hygiene & Experimental Medicine/Postepy Higieny i Medycyny Doswiadczalnej 68 (2014).
  7. Krzysik, Monika, Jadwiga Biernat, and Halina Grajeta. "Wpływ wybranych składników odżywczych pożywienia na funkcjonowanie układu odpornościowego Cz. II. Immunomodulacyjne działanie witamin i pierwiastków śladowych na organizm człowieka." Adv. Clin. Exp. Med 16.1 (2007): 123-133.
  8. Baeke, Femke, et al. "Vitamin D: modulator of the immune system." Current opinion in pharmacology 10.4 (2010): 482-496.
  9. Frei, Remo, Mübeccel Akdis, and Liam O’Mahony. "Prebiotics, probiotics, synbiotics, and the immune system: experimental data and clinical evidence." Current opinion in gastroenterology 31.2 (2015): 153-158.
  10. La Fata, Giorgio, Peter Weber, and M. Hasan Mohajeri. "Probiotics and the gut immune system: indirect regulation." Probiotics and antimicrobial proteins 10.1 (2018): 11-21.
  11. Galdeano, Carolina Maldonado, et al. "Beneficial effects of probiotic consumption on the immune system." Annals of Nutrition and Metabolism 74.2 (2019): 115-124.
  12. Kędzia, Anna. „Działanie probiotyków na organizm człowieka. Cz. II. Zastosowanie probiotyków w leczeniu i profilaktyce chorób” Postępy Fitoterapii, 1(2009): 50-57.
  13. Kechagia, Maria, et al. "Health benefits of probiotics: a review." International Scholarly Research Notices 2013 (2013).
  14. Pandey, Kavita R., Suresh R. Naik, and Babu V. Vakil. "Probiotics, prebiotics and synbiotics-a review." Journal of food science and technology 52.12 (2015): 7577-7587.
  15. Sotiroudis, Theodore G., and Georgios T. Sotiroudis. "Health aspects of Spirulina (Arthrospira) microalga food supplement." Journal of the Serbian Chemical Society 78.3 (2013): 395-405.
  16. Wu, Qinghua, et al. "The antioxidant, immunomodulatory, and anti-inflammatory activities of Spirulina: an overview." Archives of toxicology 90.8 (2016): 1817-1840.
  17. He, Li-Xia, et al. "Ginseng (Panax ginseng Meyer) oligopeptides regulate innate and adaptive immune responses in mice via increased macrophage phagocytosis capacity, NK cell activity and Th cells secretion." Food & function 8.10 (2017): 3523-3532.
  18. Catanzaro, Michele, et al. "Immunomodulators inspired by nature: a review on curcumin and echinacea." Molecules 23.11 (2018): 2778.


mgr farm. Aleksandra Żucheńska

Aleksandra ukończyła Uniwersytet Medyczny w Łodzi na kierunku farmacji - od najmłodszych lat interesowała się szeroko pojętą profilaktyką zdrowotną co zaowocowało wyborem i ukończeniem studiów na kierunku farmacji na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Prywatnie pasjonuje się motoryzacją i piłką nożną, w wolnej chwili sięga po dobrą książkę historyczną. 

Zobacz wszystkie wpisy autora

Artykuły zamieszczone na blogu apteki internetowej Olmed nie stanowią porady medycznej, ani opinii farmaceuty, lekarza lub dietetyka dostosowanej do indywidualnej sytuacji pacjenta. Udostępnione informacje stanowią jedynie generalne zalecenia, które nie mogą stanowić wyłącznej podstawy do stosowania określonej terapii, zmiany nawyków, dawkowania produktów leczniczych, itp. Przed podjęciem jakichkolwiek działań mających wpływ na życie, zdrowie lub samopoczucie należy skontaktować się z lekarzem lub innym specjalistą, w celu otrzymania zindywidualizowanej porady.

Nigdy nie lecz się sam, korzystaj z opieki medycznej swojego lekarza i w przypadku objawów choroby lub pogorszenia się Twojego stanu zdrowia skontaktuj się ze specjalistą. Właściciel serwisu aptekaolmed.pl nie ponosi odpowiedzialności związanej z wykorzystaniem informacji zawartych w publikowanych za pośrednictwem Serwisu artykułach.

Wybrane leki, suplementy i kosmetyki:

Vivomixx Mensil - lek na potencję Canesten Iberogast Entitis Dicoflor Baby Dulcobis Nurofen Sylimarol Biotebal Pyralgina Gripex Duo Axoprofen Forte Fibrocontrol Nutridrink Bepanthen Oeparol Nifuroksazyd Ketonal Active

Ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług statycznych, społecznościowych i funkcjonalnych. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies można określić w ustawieniach przeglądarki internetowej. Dowiedz się więcej*

Piulatte dla kobiet karmiących piersią